Forløb i grundskoler: Sund digital trivsel 0.-5. klasse.
Formålet er at give elever og forældre redskaber og handlekompetencer, så de sammen kan skabe balance i deres digitale og ikke-digitale liv og etablere sunde digitale vaner i en tidlig alder.
I forløbet er der blandt andet fokus på balancen mellem brug af skærm og aktivitet uden skærm, digitale fællesskaber, gaming og hvordan skærm, søvn og fysisk aktivitet har indvirkning på vores trivsel.
Et forløb består af:
- Et klassemøde med eleverne af 1-1½ times varighed. På klassemødet bliver der især fokuseret på refleksion over egen digital adfærd, fællesskaber, kommunikation, søvn og fysisk aktivitet. Oplægget består af en blanding af fælles dialog, opgaver og øvelser.
- Et forældremøde uden elevdeltagelse af 1½ times varighed. På forældremødet faciliterer vi fælles drøftelser blandt forældrene om klassens digitale vaner og fællesskaber. Forældrene får desuden mulighed for at reflektere over familiens egne digitale vaner og holdninger. Ønsket er at give forældrene redskaber til at tale med deres børn og hinanden om muligheder og faldgruber i det digitale liv.
’Sund digital trivsel’ afholdes af Center for Børn og Unges Sundhed, Sundheds- og Omsorgsforvaltningen, Københavns kommune og finder sted på den enkelte skole.